Indonesië 13 mei 2014

13 mei 2014 - Tangkahan, Indonesië

Pierre & Margriet    Vakantie Indonesië         13 mei 2014

Vroeg het bed uit voor de olifanten. 06.30 uur op, 07.30 uur ontbijt. Om 08.00 start onze wandeling van 30 minuten naar de olifanten. Hier aangekomen moesten we samen met de olifanten naar de rivier lopen. Daar moesten de olifanten eerst poepen, soms met hulp van de drivers. Daarna gingen de olifanten de rivier in en kregen wij een borstel om ze af te schrobben in de rivier. De olifanten genoten hier echt van, ze draaiden zich ook om om de andere zijde ook te laten schrobben. Als dit klaar is, krijg je als dank, een douche terug van de olifant. Na een bedankt kus van de grote slurf gehad te hebben, kon je ze bananen voeren. Je stopte deze zelf in hun bek of je gaf ze aan hun slurf.
Hierna werden we op de olifant geholpen en gingen we rijden. Wij zaten samen met een driver op June, een vrouwtje van 42 jaar oud en 1500 kg zwaar.
We liepen echt de jungle in, smalle paadje omhoog en omlaag soms wel met een helling van 45 graden. Heel raar dat een olifant met zulke omvang en gewicht dit met gemak doet.
Tussen de wandeling door blijft de olifant gewoon eten, hier en daar nam hij wat bladeren van een jong boompje of trok hij wat gras uit de grond. June heeft 150 kg voer per dag nodig, 10% van zijn lichaams gewicht. Door de jungle zagen we zeer veel vlinders, vogeltjes, aapjes en een varaan van 1 meter. ( Margriet blij dat ze hoog zat). We zijn een paar maal de rivier overgestoken en na een uurtje heeft hij ons bij de jungle lokatie weer afgezet.
Die middag zijn we in 3 autobanden de Bantang-rivier afgezakt, tot een zijriviertje waar we een stukje stroom opwaarts zijn gegaan en nog een paar honderd meter door het water lopen moesten. Hierbij sprongen weer enkele apen van rots naar rots om de rivier over te steken. We waren bij een waterval van 10 meter hoog uitgekomen, waar Fran voor ons met bananen bladeren een soort tafel maakte met daarop een maaltijd van nasi, eieren, ananas,  komkommers en water, versiert met bloemetjes en ook nog eens super lekker.
Daarna zijn we de rivier nog een 30 minuten stroomafwaarts gegaan, en hier werden we opgehaald met scooters die ons naar de cottages terug brachten.
Het was een schitterende dag, mede door onze gids Fran.
Die avond hebben we "jungle food" genuttigd in de junglebar en nog gezongen op gitaarmuziek. Zowel Nederlands als Indonesiës. Het was super gezellig.